Ismeretfejlesztő játékok

Az iskolában általában a többet tudó tanuló jobb eredményt ér el, mint a hiányos ismeretekkel rendelkező, érdeklődés nélküli diák. Igen sok ismeretet lehet játékos formában elsajátítani. Ily módon mélyebben, érdekesebben és kevesebb fáradsággal raktározódik el a tudás. A kisgyermek ismeretei még hiányosak, kevés tapasztalata van, tudását nem tudja rendszerbe foglalni. Ezért fontos, hogy tárgyi tudását fejlesszük, összefüggésekre, besorolásokra felhívjuk a figyelmét.

 

Virágcsokor

 

Játszhatja: 4 éves kortól 4-20 gyermek

A játékvezető elmeséli, hogy egy nagy virágcsokrot szeretne összeállítani. Felsorolja, milyen virágokat tenne bele. Ha virágnevet említ, akkor a gyerekek minden virág említésekor hangosan megmondják annak színét, például muskátli - piros, ibolya - lila, búzavirág - kék, viola - lila vagy fehér stb. Ha több színben előforduló virágot mond, akkor minden előfordu­ó színt fel kell sorolni. Lehetőleg egész mondatban feleljenek.

Amíg nem tanulják meg a virágok színét, addig ezt nem is játszhatjuk. A valóságból vagy képek segítségével gyakorolhatják a színeket.

Ha már mindennel tisztában vannak, akkor versenyszerűen is játszhatjuk velük. Aki először mondja meg a helyes színt, az kap egy papírcsíkot. Akinek ebből a legtöbbje van a játék végén, az a győztes.

 

 

Dolgozzatok, legények!

 

Játszhatja: 4 éves kortól 4--40 gyermek

Kel/ék: asztal

A gyermekek asztal mellett ülve, két mutatóujjukkal fel­váltva kopogtatják az asztal peremét, közben pedig a követ­kező szöveget mondogatják:

 

        Dolgozzatok, legények, Holnap lesz a vásár, Kifizetlek benneteket, Ha eljön a császár. Repül a, repül a...

 

- ekkor a játékvezető, aki szintén ugyanúgy mozgatja az ujját, mond egy élőlényt vagy tárgyat, például "fecske". Ha valóban repülni tud az, amit kimondott, akkor minden gyermeknek fel kell emelni a kezét, ha azonban nem repül, mint például cseresznye, akkor mindenkinek az asztalon marad a keze. Aki hibázik, zálogot ad vagy hibapontot kap.

A játékvezető megnehezítheti a játékot azzal, hogy ő mindig felemelheti a kezét, tehát a gyerekeknek nem utánozni, hanem gondolkozni kell.

Jól alkalmazható játék például ebédre várva.

 

Mondj egy állatot!

 

Játszhatja: 4 éves kortól 5-20 gyermek Kel/ék: 1 nyakas üveg

Nagy kör közepén egy nyakas (például boros) üveget megforgat egy gyermek. Az üveg gyorsan pörög, majd valamerre megáll. Akire rámutat az üveg nyaka, annak a gyereknek állatnevet kell mondania. Ha megmondta, akkor ő megy középre, és pörgeti meg az üveget. Így kerül sor lassan mindenkire.

Előfordul, hogy valakire kétszer mutat az üveg, akkor a mellette levőn a sor, aki még nem szerepelt.

Mindenki figyelje meg, hogy milyen állatot mondanak, mert ugyanazt a nevet kétszer említeni nem szabad, tehát a játék egyre nehezebb lesz. Akinek nem jut eszébe új állatfajta, az kiesik.

Hasonlóképpen játszhatjuk ezt növényekkel, járművekkel, berendezési tárgyakkal stb.

 

Föld, víz, levegő

 

Játszhatja: 5 éves kortól 4-20 gyermek

A játékvezető rámutat egy gyermekre, miközben azt mondja, hogy "föld". Akire rámutatott, annak rövid időn belül olyan állatot kell megneveznie, amelyik a szárazföldön él.

Ha a játékvezető "vizet" vagy ,,levegőt" mond, akkor vízben élő, illetve repülni tudó állatot kell mondani. Minden gyereknek nagyon kell figyelnie, mert a játékvezető össze­vissza mutogat, és többször is sorra kerülhet egy-egy játékos.

Amelyik állat nevét egyszer már említették, azt még egyszer mondani nem lehet.

Nagyobb gyerekek, ha hibáznak vagy nem tudnak gyorsan felelni, kiesnek a játékból vagy pedig zálogot adnak. Ezt a játékot csak olyan gyermekekkel játszhatjuk, akik sok állatot ismernek, mert ahhoz, hogy játék közben bővüljön az ismeretük, bizonyos alaptudásra szükség van.

 

Hol vagyunk?

 

Játszhatja: 3 éves kortól 4-25 gyermek

A játékvezető mesélni kezd arról, hogy képzeletben merre jár, mit lát. A gyermekek feladata az, hogy a történet alapján kitalálják, hol vannak.

     Mindig a gyermekek korának megfelelő szinten állítsuk össze a történet anyagát. Járhatunk húsüzletben, és akkor felsoroljuk, hogy látunk kést, bárdot, zsírt, olajat, deszkát stb., és csak a végén említjük, ha még nem találták volna ki, a húst. Hasonlóképpen más üzleteket is sorra vehetünk, de kirándulhatunk hegyekbe, nyaralhatunk a Balatonon vagy repülhetünk a világűrbe.

Az a gyerek, aki az elbeszélés közben kitalálja, hogy hol tartózkodunk, hangosan megmondhatja, hogy mit gondol. Ha tévedne, tovább mesélünk. Olyan változatban is játszhatjuk, hogy csak a történet befejeztével kérdezzük meg őket, hogy ki mit gondol.

     Fejlett csoportoknál az egyik gyermek mondja el a történetet.

     Élményszerűbb lesz az elbeszélés, ha nemcsak felsorolásra szorítkozunk, hanem színes, érdekes mesével is tarkítjuk.

 

Ki dolgozik vele?

 

Játszhatja: 5 éves kortól 4-25 gyermek

A játékvezető felteszi a kérdést: "Ki dolgozik baltával?" Azok a gyerekek, akik válaszolni tudnak rá, felteszik a kezüket, és a vezető közülük választja ki a felelőt. Ilyen módon kérdezhetjük, hogy ki dolgozik seprűvel, kalapáccsal, virággal, kormánykerékkel stb.

A legtöbb kérdésre többféle felelet is helyes, mind hallgassuk meg, és mindjárt meg is beszélhetjük, hogy ki mire használja a szerszámot.

     A játék előfeltétele, hogy a gyerekek sok foglalkozást és szerszámot ismerjenek.

 

Kertészjáték

 

Játszhatja: 3 éves kortól 12-25 gyermek

     Minden 6-8 gyerekre válasszunk egy kertészt! A kertészek a játék elején kimennek a szobából. Ezalatt a gyermekek keresnek maguknak egy-egy virágnevet, és azt jól megjegyzik. Bejönnek a kertészek, megállnak egymás mellett, és megneveznek egy-egy virágot. Aki olyan virágot kért, amilyen ne­ű éppen van, azt félreülteti a ,,kertjébe".

Az a kertész győz, akinek a játék végén több virága gyúlt össze.

 

Állatvásár

 

Játszhatja: 4 éves kortól 12-25 gyermek

A gyermekek létszámától függően válasszunk vásárlókat, akik sok állatot ismernek (minden 5-6 játszóra 1 vevő). Küldjük ki a vevőket a szobából!

A bent maradtak sorban választanak maguknak egy-egy állatnevet, amit jól megjegyeznek, ezt vissza is kérdezhetjük (nem árt, ha ezt felírjuk). A vásárlók az ajtón kívül sorban állnak, majd egyenként bejönnek: egyszerre csak egy vevő lehet bent, nehogy a többiek meghallják, mit kér.

Ha a vevő bejön, köszön, mintha üzletbe lépne: "Jó napot kívánok, kérek szépen egy őzikét." Az egyik gyermek az állatkereskedő, aki fogadja a vevőt. (Kisebbeknél felnőtté legyen ez a szerep.) Ha van a kért állatból, akkor azt félreülteti, hogy ennek a vevőnek itt gyűljenek össze a vásárolt állatai. Ha nincs a kért állat, kitapsolják. Ilyenkor közölni lehet hogy sajnos elfogyott, megvették, nem fért be az ajtón vagy nincs akkora akváriumunk. A víziló belebújt a vízbe, a sas elrepült, a majom felmászott a fára, az egér bebújt a lukba, farkast nem tartunk. A vevő kimegy, és beküldi a következőt.

Így járnak ki és be, míg az állatok száma megcsappan. Ha már nagyon kevés az állat, vagy pedig hosszúra nyúlt a játék, akkor mindannyian bejöhetnek, és a sorrend betartása nélkül kérdezhetnek. Segíthetünk az állat életmódjára vagy valamely tulajdonságára utalással, például vízben él, hátrafelé megy, vagy erszényben hordja a fiát. Gyorsíthatjuk a játékot úgy, hogy elárulják egymásnak, mit kértek, így nem ismétlődik ugyanannak az állatnak a neve.

Amelyik vásárló a legtöbb állatot vette meg, az győzött.

 

Felelj gyorsan!

 

Játszhatja: 4 éves kortól 4-25 gyermek

A játékvezető kendőt tart a kezében, amelyet valamelyik gyereknek odadob, miközben kérdést tesz fel neki. A kérdéseket mindig a gyermek korához és fejlettségéhez mérjük. Ha valaki nem tud gyorsan válaszolni a kérdésre, akkor másnak dobjuk a kendőt anélkül, hogy szóvá tennénk a hibát. Legközelebb új kérdéssel ismét ehhez a gyermekhez fordulhatunk. Fontos, hogy folyamatosan menjen a játék, amit természetesen csak a gyakorlatban tudnak elsajátítani. Kívánjuk meg, hogy a gyermekek egész mondatban feleljenek a kérdésekre, miközben a kendőt visszadobják a kérdezőnek.

Feltehetünk úgy egy kérdést, hogy arra sorban minden gyermeknek felelnie kell, például: "Mi piros? Mi hideg? Mi édes?" stb., vagy pedig a sorrendet nem betartva, egyénenként kérdezünk. ilyenféle kérdéseket tehetünk fel:

- Mi sima? Érdes?

- Mi van vasból? Fából?

- Mit lehet megenni? Meginni?

- Mi mozog magától?

- Mit lehet önteni? Gyúrni? Kalapálni?

- Mivel lehet világítani?

- Milyen hangszert ismersz?

- Mi kell a ház építéséhez?

- Melyik szerszámmal dolgozik a szabó?

     Számtalan hasonló kérdést tehetünk fel a gyerekeknek, különösen érdeklődési körükből vett témákból. ilyen módon a gyermekek képességére és ismeretére következtethetünk.

Játék közben sokat tanulhatnak, gondolkodásra késztetjük őket, és gyakorolják a helyes válaszadást is.

 

Akadály játék

 

Játszhatja: 4 éves kortól 4-12 gyermek

A gyerekek mennek az úton (kertben, játszótéren, erdőben), s három játékos feltartóztat ja őket: nem lehet továbbmenni, mert valami akadály került az útjukba; itt a határ, és kérik az útlevelet. (Az útlevél lehet falevél vagy egy papírdarab.)

A gyerekek egyenként kapnak valamilyen feladatot - például: kiesett egy madár a fészkéből - tegye vissza, kidőlt egy fa - vigye el az útból, tüske ment a kutya lábába - húzza ki, lavinaveszély - kerülőt kell tenni, hófúvás - állítson fel támaszfalat -, s csak az "akadály" leküzdése után mehetnek tovább. (A valóságosan nem végrehajtható feladatok elvégzése a megfelelő mozdulatokkal jelezhető.)

     Időnként váltsák le a három gyereket, akik előrefutva újabb akadályokon törhetik a fejüket.

     Kirándulás közben valószerűbb akadályokat lehet kialakítani.