Húsvéti ünnepkör
Húsvét a keresztény
világ legnagyobb ünnepe, Jézus kereszthalálának és feltámadásának emlékére.
A zsidó vallásban
Pészachkor ( jelentése elkerülni, kikerülni ) ünneplik az egyiptomi rabságból
való szabadulást. Magyarul a kovásztalan kenyér (macesz) ünnepének is nevezik,
mert a fáraó annyi időt sem hagyott a zsidóknak az Egyiptomból való távozásra,
ameddig a kenyerüket megkeleszthették volna, ezért a vízből és lisztből gyúrt
kelesztés nélküli maceszt (pászkát) ették. Eredetileg a két ünnep időben
egybeesett, majd 325-ben a niceai zsinat a keresztény húsvétot a tavaszi
napéjegyenlőséget (március 21.) követő első holdtölte utáni vasárnapra tette.
Mivel ez az időpont évről-évre változó, a Húsvét ún. mozgó ünnep. Az ünnepet
megelőző 40 nap a nagyböjt, Jézus 40 napos pusztai böjtjének emlékére,a
felkészülés, a lelki és testi megtisztulás ideje.
Számos
európai nyelvben a zsidó Pészachból eredeztetett szavak a
Húsvét megfelelői: Pascua (spanyol), Páscoa (portugál), Pasqua (olasz), Paque
(francia), Paste(román).
Főleg germán nyelvterületen viszont az Ostara istennő (a
túlvilág istennője, ünnepe a tavaszi napéjegyenlőségkor volt) nevéből eredő
Easter, Oster elnevezés honosodott meg, mely a kereszténység előtti, pogány
tavaszünnepekre emlékeztet.
Jézus kereszthalálának története
A húsvétot megelőző vasárnapot nevezik virágvasárnapnak, Jézus Jeruzsálembe való bevonulásának emlékére. Jézus szamárháton érkezett a városba, a nép virágokat, pálmaágakat hintett lába elé, így dicsőítette. A főpapok, akik rossz szemmel nézték Jézus tanításait, úgy döntöttek, hogy tanítványai körében elfogják, s az áruláshoz megnyerték Júdást.
Az utolsó vacsorát (a zsidó Pészah ünnepén) Jézus tanítványai körében költötte el. Kenyeret nyújtott tanítványainak, és ezt mondta: "Vegyétek, ez az én testem", és bort, mondván: "Igyátok, mert ez az én vérem." A vacsora után Jézus tanítványaival a Getsemáné kertbe ment, s arra kérte őket, hogy virrasszanak vele. A tanítványok azonban elaludtak, nem virrasztottak mesterükkel. Itt a Getsemáné kertben árulta el Júdás egy csókkal Jézus kilétét a katonáknak, akik elhurcolták.
Mivel Jézus azt állította magáról, hogy Isten fia,
istenkáromlással vádolták, a nemrég még éljenző tömeg gyalázkodott, Péter pedig,
aki leghűségesebb tanítványa volt megtagadta, hogy ismeri. A katonák a római
helytartó Poncius Pilátus elé hurcolták, aki a népre bízta Jézus bűnösségének
megítélését. A tömeg Jézust bűnösnek ítélte, Pilátus pedig megmosta kezeit,
ezzel jelezve, hogy Jézus halála nem az ő kezéhez tapad.
A foglyot töviskoszorúval megkoronázták és így gúnyolták,: "Íme a zsidók királya!" Ezután a kereszttel a vállán Jézus elindult a Golgota hegyre, ahol megfeszítették.
Halálakor a jeruzsálemi templom oltárát díszítő kárpit megrepedt, a föld megnyílt. A sziklasírhoz, ahová temették, őröket állítottak a főpapok, hogy el ne lopják a testet, hisz a jövendölés szerint, a halál utáni harmadik napon elhagyja Jézus a sírját. Vasárnap három asszony, köztük Jézus anyja is, finom kenetekkel a sírhoz mentek, mely nagy földindulás közepette föltárult, megjelent egy angyal, s jelentette, hogy Jézus nincs már ott, föltámadott.
A nagyhét a magyar népszokások tükrében
A nagyböjt utolsó hete virágvasárnaptól
húsvét vasárnapig a nagyhét.
Jézus Jeruzsálembe való bevonulásának emlékére a húsvét előtti vasárnapot
virágvasárnapnak nevezzük. Általánosan elterjedt szokás a nagymise előtti
barkaszentelés, melyet a pap aztán kioszt a hívek között. ( Virágvasárnap
elnevezése a római egyházban Dominicca palmarum 'pálma vasárnap', ezért
mediterrán vidékeken ilyenkor pálmaágat vagy olajágat szentelnek. A
pálmaszentelés szokása már a VII. században elterjedt volt Itáliában.)
A megszentelt barkának gyógyító, rontásűző szerepet
tulajdonítottak. Gyakorta leszúrták a földbe, azt tartva, hogy elűzi a férgeket.
Nagycsütörtökön elhallgatnak a templomok harangjai,
azt tartják, a harangok Rómába mentek, ott gyászolják Krisztust. Szokás volt
ilyenkor kereplővel zajt kelteni, így gondolták elűzni a gonoszt és így
helyettesítették a harangokat. Liturgikus szokás a nagycsütörtöki lábmosás.
Általában magas rangú egyházi személyek mosták meg ilyenkor tizenkét szegény
ember lábát.
Szintén liturgikus eredetű szokás a pilátusverés vagy
égetés. A templomban a gyerekek égtelen zajt csaptak (verték a padokat), vagy a
falu határában Pilátust jelképező szalmabábut égettek. Elterjedt szokás
nagycsütörtökön a virrasztás, annak emlékére, hogy Jézus az olajfák hegyén
virrasztott.
Bizonyos vidékeken zöldcsütörtöknek is nevezték, mivel ezen
a napon zöld növényekből készült ételeket főztek (sóska, spenót...), a bő termés
reményében.
Nagypénteken halt kereszthalált
Jézus. A keresztények körében a bűnbánat, a mély gyász és a szigorú böjt napja.
A templomokban az oltárakat letakarják, a harangok némák. Ezen a napon a
passiojátékok, élőképes felvonulások világszerte ismert szokások. Rómában minden
évben a Pápa közreműködésével elevenítik fel a keresztút (Via Crucis) stációit.
Nagypéntekhez
babonás félelmek kötődnek a paraszti életben.
Tiltották az állattartással, földműveléssel kapcsolatos munkákat, nem sütöttek
kenyeret (mert kővé válik), nem mostak (mert a ruha viselőjébe villám csapna),
nem fontak.
A víznek, mint ősi pogány tisztulás szimbólumnak mágikus
erőt tulajdonítottak. Nagypénteken napfelkelte előtt friss kútvízzel vagy
patakvízzel kellett mosakodni, az védett a betegségek ellen. Ezt a hajnali vizet
aranyvíznek nevezték. Az állatokat is kihajtották a patakhoz itatni, és le is
fürösztötték őket, hogy ne legyenek betegek. Szokásban volt a határjárás,
határkerülés is. Ilyenkor a férfiak a templom előtt gyülekeznek, csoportosan
mennek a határba, ahol zajkeltéssel, kerepléssel űzték el az ártó erőket a
földekről.
Nagyszombaton véget ér a 40 napos böjt, és újra megszólalnak a harangok. Legjelentősebb eseményei a nagyszombatnak a víz- illetve tűzszentelés. Katolikus templomokban a gyertyát a megszentelt tűz lángjáról gyújtják meg. Az új tűz gyújtása a remény szimbóluma is. Jellegzetes szokás még a feltámadási körmenet szombat estéjén.
Húsvét vasárnapján
a kereszténység legnagyobb ünnepét, Jézus feltámadását ünnepli. Ünneplése a VIII.
század körül vált általánossá, bár már a III. századból vannak adatok, melyek
húsvét vasárnap megünneplésére utalnak. Ezen a napon a reggeli mosdóvízbe sok
helyütt piros tojást tettek, ennek egészségvarázsló szerepet tulajdonítottak.
Női munkákat tiltó nap volt, nem szabadott seperni, főzni és mosni sem. Az
állatokat sem fogták be ezen a napon. A húsvéti szertartásokhoz kapcsolódik az
ételszentelés szokása. A sonkát, bárányt, tojást, kalácsot a templomban
megszenteltették, ezután mágikus erőt tulajdonítottak neki. A morzsából vittek
az állatoknak is, hogy jól szaporodjanak, egészségesek maradjanak. A sonka
csontját a gyümölcsfára akasztották vagy a földekre vitték a jó termés
reményében.
Vasárnap hajnalán szokásban volt a Jézuskeresés. Ilyenkor
sorban felkeresték a falubéli kereszteket. A Zöldágjárás szép szokása tipikus
tavaszi, a természet megújhodását ünneplő énekes játék. A lányok kettes sorban
állva, felemelt kezükből sátrat formálva, énekelve haladtak végig a falun (Bújj,
bújj zöld ág...). Bizonyos vidékeken szokás a vasárnapi napfelkeltét valamely
magaslaton nézni, hiszen a felkelő nap is a feltámadás szimbóluma.
Húsvét hétfő a magyar népéletben a locsolkodás napja. A szokásról már XVII. századi írásos emlékek is fennmaradtak. A víz megtisztító, megújító erejébe vetett hit az alapja ennek a szokásnak, mely aztán polgárosodott formában (kölnivízzel locsolás) megmaradt a városokban napjainkig. Bibliai eredetet is tulajdonítanak a locsolkodás hagyományának, eszerint a Krisztus sírját őrző katonák a feltámadás hírét vevő, ujjongó asszonyokat igyekeztek lecsendesíteni úgy, hogy lelocsolták őket. Vidéken egykor kútvízzel, vödörből locsolták le a lányokat, sőt egyes vidékeken a patakban megfürösztötték őket, sajnos ha hideg volt húsvétkor bizony betegség is származhatott ebből.
Erdély bizonyos vidékein a fiúk
a kiszemelt lány (amelyik a legjobban tetszik nekik) kapujára nyírfaágat tűznek,
másnap pedig csapatostul kérnek bebocsáttatást, és kíméletelenül megöntözik
vödörből a választottjukat.
A lányok a locsolóknak festett (piros vagy hímes) tojást
adtak cserébe.
A tojásfestésnek komoly hagyományai vannak Magyarországon.
Természetesen az asszonyok, lányok dolga volt, vidéken a házaknál természetes
anyagokkal festették a tojásokat, például hagyma héjával, zöld dió főzetével. A
tojás írásának, azaz a cirkalmas minták készítésének legegyszerűbb módja az, ha
a mintát viasszal készítik el, majd a tojást festékbe mártják. Így a mintát a
viasz miatt nem fogja be a festék. Vannak olyan tájegységek, ahol kezdetben csak
a köszöntő mondás volt divatban, a locsolkodás szokását csak a XX. században
vették át (bukovinai székelyek).
Dunántúlon a locsolkodással egyenértékű szokás volt a
vesszőzés. Sibának nevezték a vékony általában fűzfavesszőből font korbácsot,
mellyel a legények megcsapkodták a lányokat. A vesszőre a lányok szalagot
kötöttek és a fiúkat borral vendégelték meg.
Fehérvasárnap
vagy mátkáló vasárnap a húsvétot követő vasárnap. A római katolikusoknál a
húsvéti ünnepkör zárónapja.
Jellegzetes szokása ennek a napnak a komálás vagy mátkálás.
A szokás a lányok (ritkábban lányok és fiúk ) közötti barátság megpecsételéséről
szól. Komatálat küldtek egymásnak gyümölccsel, borral, hímes tojással,
süteménnyel.
A nagyböjt és a tradicionális húsvéti
ételek
A nagyböjt a Húsvétot
megelőző 40 napos időszak (szintén negyven napig tart a Ramadan, a muzulmánok
böjtje) hamvazószerdától húsvét vasárnapjáig terjed. Hamvazószerda elnevezése
egyházi szokásra utal, a múlt évi megszentelt barkát elégetik, hamuját a pap
megszenteli, s keresztet rajzol vele a hívek homlokára, annak bizonyságára, hogy
a halandók porból lettek, s porrá lesznek. A hamvazkodásnak egészségmegőrző
szerepet tulajdonítottak. Ezen a napon elsikálták a zsíros edényeket, mert zsírt
a következő 40 napban nem ettek.
Böjt idején tilos volt a bál, a mulatság, de a lakodalom
is. Általános volt az a szokás is, hogy a lányok ilyentájt fekete vagy sötétebb,
dísztelenebb, egyszerűbb ruhákat hordtak. A néphagyomány szerint ilyenkor húst
vagy zsírt, zsíros ételt enni tilos. Csak kenyeret, zöldséget, gyümölcsöt,
illetve ezekből készült meleg ételeket ehettek. A paraszti étkezésben az év
egyéb szakában szokatlan módon vajjal, növényi olajjal főztek. Volt ahol
napjában csak egyszer ettek, máshol a tojás és a tejes ételek fogyasztását is
tiltották. A szigor az évszázadok alatt fokozatosan enyhült, a XX. századra az
vált általánossá a keresztények körében, hogy a hívők a nagyböjt időszakában is
csak a pénteki böjtnapot tartják, ilyenkor növényi táplálékot vagy halat vesznek
magukhoz. Gyakran került az asztalra cibereleves. Ennek az ételnek az alapja a
búza vagy rozskorpa, melyet cserépedényben forró vízzel felöntve néhány napig
erjesztenek, majd liszttel, tejföllel behabarják, és főznek még bele kölest vagy
hajdinát, hogy laktatóbb legyen. Aszalt gyümölcsökből is főztek tejfölös
savanyított levest, néhol ezt is ciberének nevezték. Igen kedveltek voltak a
böjti időszakban a hüvelyesek, a borsó, a bab és a lencse.
A nagyböjt végeztével a templomban megszentelt ételek
kerültek terítékre. Magyarországon tradicionális húsvéti eledel a főtt, füstölt
sonka, kemény tojással és tormával. Sok helyütt az ünnepi ételhez nem kenyeret
hanem kalácsot esznek. A kalács húsvétkor süteménynek is kedvelt, töltött mákos,
diós változatban is készítik. Míg Görögországban a Húsvét elképzelhetetlen
báránysült nélkül, nálunk már csak ritkán kerül ez az étel az asztalra. A sonka
a hagyományos paraszti életben a téli disznóvágáskor került a füstölőbe, és ezt
a nagyböjt alatt természetesen nem lehetett elfogyasztani, csak a böjt
elmúltával, Húsvétkor.
Szimbólumok
A
tojás ősi
termékenység
szimbólum, szinte
minden népnél fellelhető. A születés, a teremtés (l.: Kalevala), a megújhodás
jelképe. A kereszténységben a feltámadás szimbóluma lett. A tojás szimbolikáját
még a baromfitartással nem foglalkozó északi népeknél is felleljük, ők a madarak
tojásait gyűjtötték az erdőn. Magyarország területén már az avarkori sírokban is
találtak díszített tojásokat. A bukovinai székelyek a nagyhéten felállított
jelképes Krisztus-sírba is tesznek díszes tojást.
A másik alapvető húsvéti szimbólum Magyarországon a barkaág, melyet a templomban is megszenteltetnek. Ennek eredete a virágvasárnap ünnepléséhez nyúlik vissza. A mediterrán országokban ilyenkor pálmaágat vagy olajágat szentelnek, a hagyomány szerint ugyanis Jézus jeruzsálemi bevonulásakor az emberek a béke jelképét, pálmaágat tartottak a kezükben. A mi éghajlati viszonyaik közepette természetesen a pálmaág nem áll rendelkezésre, ezért itthon a barka vette át ennek szerepét. Északi országokban, ahol a barka sem nyílik ki Húsvétra, valamilyen éppen rügyező ágat vagy száraz virágokat visznek a templomba virágvasárnapon.
A húsvéti bárány rituális szerepe Magyarországon az utóbbi időben jelentősen csökkent, de ábrázolásokon, képeslapokon még mindig sűrűn találkozni vele. Hazánkban a bárányhús fogyasztása egyre ritkább, bár a múlt század első felében juhtartó vidékeken még gyakori volt a húsvéti tejes (szopós) bárány fogyasztása, amelyet napjainkra szinte teljesen kiszorított a sonka. Mediterrán vidékeken főleg Görögországban és Olaszországban viszont az ünnepi asztal elmaradhatatlan része a sült bárány. A jelkép eredete bibliai, a zsidók bárányt áldoztak Istennek, és bárányvérrel kenték be házuk ajtaját, így a halál angyala elkerülte őket az egyiptomi rabság évei alatt (elkerülés- Pészach). Jézus kereszthalála is az áldozatot hordozza magában, hiszen halála által váltotta meg az emberiséget (Agnus Dei- Isten báránya).
A húsvéti nyúl jelképe Németországból ered, nálunk csak a polgárosodással, a XIX. század folyamán honosodott meg. Eredete igen érdekes, a húsvéti Holdban egy nyúl képét vélték felfedezni, azonkívül a nyúl maga is termékenység szimbólummá lett, rendkívüli szaporasága okán. Szintén német hatásra terjed napjainkban az a szokás, hogy a barkaágat feldíszítik kifújt piros tojással, apró figurákkal.