Beszédfejlesztő játékok

Beszéd révén közöljük környezetünkkel gondolatainkat, te­hát szoros összefüggés van gondolat és kifejezőkészség között. Minél nagyobb a szókincsünk, annál gazdagabb gondolatokat tudunk kifejezni. A kis szókinccsel rendelkező gyermek rendszerint gondolataiban is szegényes. Nagyon fontos

a beszéd, a szép beszéd fejlesztése. Játékos formában azért hatékony a beszéd gyakorlása, mert ilyenkor gátlás és szorongás nélkül vesz részt mindenki a játékban, és szinte észrevétlenül fejlődik szókincse és önbizalma.

 

Haragszom rád!

 

Játszhatja: 3 éves kortól 4-25 gyermek

Kel/ék: 1 kendő vagy babzsák, kint a kertben egy lapulevél vagy ágacska

Az egyik gyermek kezében kendő van, ezt valakinek odadobja, és közben ezt mondja: "Haragszom rád!" Aki kapta, megkérdezi: "Miért?" Most valami okot kell a vádlónak kitalálnia, hogy miért haragszik, például: ,,Mert piros a ruhád." Ekkor erre kell feleletet adnia a megdobottnak, például: ,,Azért piros a ruhám, mert anyukám ilyent vásárolt." Mindig egész mondatban válaszoljanak a gyerekek!

     A válaszadás után egy másik gyereknek dobja a kendőt, és mondja: "Haragszom rád!" Így teszik fel egymásnak a kérdéseket, míg mindenki sorra nem kerül. Kisebb gyerekek és kezdő játékosok külső, látható okokat találjanak ki, míg nagyobbak már viselkedésre, tulajdonságokra vonatkozóan haragudjanak. ilyen okok lehetnek például:

- mert csíkos a zoknid,

- mert kötény van rajtad,

- mert hosszú a hajad,

- mert nem etted meg az ebédet,

- mert verekedtél,

- mert nem játszottál velem stb.

     A válaszban nem lehet ugyanazt mondani, ami már egyszer elhangzott; például "azért kék a nadrágom, mert az anyukám ilyent vásárolt" helyett mondhatjuk: "mert ilyent adtak rám, ilyent kaptak az üzletben, kékre festették az anyagot, a másik piszkos, és ez volt a szekrényben" stb.

Bátran, hangosan és azonnal válaszoljanak egymásnak. Nagyon szeretik ezt a játékot, mert személyes kapcsolatra, sok nevetésre ad alkalmat.

 

Szópár

 

Játszhatja: 4 éves kortól 4-20 gyermek

Kellék: 1 kendő vagy babzsák                           ...

A játékosok körbe ülnek, a játékvezető kezében egy csomóra kötött kendőt tart. Valamelyik gyermeknek odadobja, és közben mond egy szót, melynek az ellenkezőjét a gyermeknek lehetőleg azonnal rá kell vágnia. Válaszadáskor a kendőt vissza kell dobni a játékvezetőnek. ilyen szavak lehetnek: nagy-kicsi, magas-alacsony, kemény-puha, sötét-vilá­gos, csendes-lármás, éjjel-nappal, éhes-jóllakott stb.

Ha már jól begyakorolták a játékot a gyerekek, akkor egymásnak is dobálhatják a kendőt. Ha valaki hibásan válaszol, vagy semmit sem tud mondani, akkor más kerüljön sorra.

 

Folytasd a mondatot!

 

Játszhatja: 5 éves kortól 4-20 gyermek

A gyermekek körbe ülnek. A játékvezető úgy tesz, mintha mesélne, mond egy mondatot, amelyet félbehagy, és rámutat valakire. Annak folytatnia kell úgy, hogy értelmes elbeszélés legyen belőle. Például: "Tegnap az állatkertben voltunk, és... (láttunk egy elefántot)." ,,A mentőautó szirénázva jött, mert... (mert elgázoltak valakit)." "Fogat mostam, hogy... (a fogaim ne romoljanak meg stb.)."

Ha már jól ismerik a játékot, akkor a gyerekek is elkezdhetnek egy mondatot.

 

Nyuszi pajtás

 

Játszhatja: 4 éves kortól 6-25 gyermek

A gyermekek körbe ülnek. Egyikük elkezdi a játékot úgy, hogy odafordul egyik szomszédjához, és megkérdezi: "Nyu­szi pajtás, hogy vagy?". A megkérdezett felel: "Köszönöm, jól". Az első megint kérdezi: ,,És hogy van a szomszédod?" A felelet rá: ,,Nem tudom, majd megkérdezem." Ekkor a ,,nyuszi" odafordul a másik szomszédjához, és más állatnevet mondva kérdi: "Őzike pajtás, hogy vagy?" Így kérdezik végig a szomszédok egymást.

     Mindenki nagyon figyeljen játék közben, mert amilyen állatnevet már említettek, azt még egyszer nem szabad mondani.

Játék közben állatismeretük bővül, ezenkívül sokszor igen mulatságos helyzetek adódnak.

 

Üvegpörgetés

 

Játszhatja :4 éves kortó l6-25 gyermek

Kellék: 1 nyakas üveg

A gyermekek nagy körben helyezkednek el. Egyikük kezében nyakas üveg, ezt a kör közepén a földre fekteti. Az ott levő gyermekekről kérdést tesz fel, például "Kedves üveg, melyik gyerek segít a legtöbbet az óvodában?", "Ki rajzolt ma legszebben?", "Ki mosta meg rendesen a fogát?", és megpörgeti az üveget. (Jól előre kell hajolnia, hogy az üveg bele ne akadjon a lábába.) Ha nem sikerül a pörgetés, azt megismételheti. Akire az üveg nyaka mutat, ha megáll, arra vonatkozik a felelet. Most ez a gyerek következik kérdéssel és pörgetéssel.

     Ha ismételten többször ugyanarra a gyerekre mutat az üveg, akkor a szomszédjának kell felelnie.

     Sokszor mond "igazat" az üveg, ilyenkor nagyot nevetnek, vagy pedig- tévedést könyvelhetnek el.

 

Mit főzünk ma?

 

Játszhatja: 4 éves kortól 6-25 gyermek

Minden gyermek választ valamilyen élelmiszernevet (cukor, liszt, alma, tejföl stb.), amelyet jól megjegyez magának. Még egyszer elmondatjuk velük, hogy ki micsoda lett.

A só mint nélkülözhetetlen élelem a legtöbb ételbe belekerül, hiánya élvezhetetlenné teszi a legjobban elkészített ételt is. Erről a játék megkezdése előtt beszéljünk.

A játékvezető mesélni kezd arról, hogy mit is fog ma ebédre főzni, mit vásárol a piacon, hogyan viszi haza, és miként főzi meg az ebédet. Amelyik gyermek a választott élelmiszer nevét meghallja, feláll, maga körül megfordul, és visszaül a helyére. Ezt mindannyiszor megteszi, ahányszor az ő élelmiszerét említik.

     A sónál mint fontos ízesítőnél, mindannyian felállnak, és megfordulnak.

Ha a mesélő érdekesen mondja el a történetet, és sokszor szerepelteti a gyerekeket (egy gyermek többször is következhet egymás után), igen érdekes a játék. Ügyelni kell rá, hogy mindenki sorra kerüljön. Nagyobb gyerekek már mondhatnak történetet vásárlásról, kertészkedésről, főzésről.

 

Fekete, fehér, igen, nem

 

Játszhatja: 5 éves kortól 4-20 gyermek

Egyikük a kérdező, aki sorra kérdéseket tesz fel a gyerekeknek, például: "Milyen színű a cipőd?" A megkérdezett bármit mondhat, kivéve ezt. a négy szót: fekete, fehér, igen, nem. A kérdező igyekszik olyan további kérdéseket feltenni, hogy szinte rákényszerítse a felelőt e szavak használatára. Aki kimondja a tilos szavak egyikét, rossz pontot kap vagy zálogot ad. A kérdező két-három kérdés után máshoz fordul.

Eleinte inkább felnőtt kérdezzen, mert a kérdések feltevéséből sokat tanulhatnak a gyerekek. A kérdés így is feltehető: "Fekete, fehér, igen, nem, mit vettél a pénzemen? Adtam neked 100 Ft-ot."

 

Mit visz a kishajó?

 

Játszhatja: 6 éves kortól 4-25 gyermek

A játékvezető rámutat egy gyermekre, és azt kérdezi tő­e például: "Mit visz a kis hajó p-vel?" A megkérdezettnek azonnal egy olyan szót kell mondania, amelyik p-vel kezdődik, például "paprika". A játékvezető felváltva mutat a gyerekekre, mindig hozzátéve a kérdéshez egy hangot. Aki nem tud azonnal válaszolni, az hibapontot kap, de még tovább játszhat. Három hibapont után kiesik a játékból vagy zálogot ad.

Ha már ezt a játékot jól begyakorolták, akkor meg is határozhatjuk, hogy milyen területről szabad csak a válaszokat adni, például növények, állatok, járművek, ételek stb. témaköréből. Természetesen mindig vegyük figyelembe a gyermekek korát, fejlettségi fokát és tudását.

Játszhatjuk úgy is, hogy ne csak a játékvezető kérdezzen, hanem aki helyesen válaszolt, az tegye fel a következő kérdést.

 

Teáskanna

 

Játszhatja: 6 éves kortól 4-25 gyermek

     A gyermekek félkörbe helyezkednek el, két játékos velük szemben egymás mellé ül.

Mielőtt a játékot elkezdik, a két játékos kimegy a szobából, és kint megbeszélnek egy olyan szót, amelynek kettős értelme van, például körte (ennivaló és villanykörte), és ezt elosztják maguk között.

Visszatérve leülnek, és felváltva kezd mindegyik a saját körtéjéről beszélni, de a körte szót nem mondhatják ki. Helyette azt mondják, hogy "teáskanna". Például: "az én teáskannám nagyon finom", "az én teáskannám üvegből van", "az én teáskannámat magasról kell szedni", "az én teáskannámon csavarmenet van" stb. ilyen szó lehet még: fül (fejen és lábason), villa (evőeszköz és ház), fa (élőfa és bútor).

Addig beszélgetnek, míg valaki ki nem találja a szót. A következő játékmenetben az mehet ki valamelyik választott társával, aki nyert.

 

Mit veszek a vásárban?

 

Játszhatja: 6 éves kortól 6-12 gyermek

A körbe ülő gyermekek elhatározzák, hogy elmennek a vásárba, és ott mindenféle ennivalót és egyebet vásárolnak. Az első gyermek kezdi: "Elmegyek a vásárba, és veszek almát." A második folytatja: "almát és kenyeret"; harmadik gyermek: "almát, kenyeret és fakanalat". Tehát minden gyermeknek fel kell sorolnia a már előtte elhangzott cikkeket ugyanolyan sorrendben, ahogyan azt mondták. Ezután kell hozzátennie az új nevet.

A felsorolásokra nagyon kell figyelni, különösen a közvetlenül el6zőleg elhangzottakat könnyű elfelejteni. Túl sokat ebben a korban még nem tudnak megjegyezni, de ezzel a játékkal is fejleszthet6 emlékez6képességük. Aki nem tudja folytatni, az kiesik a játékból, aki pedig még folytatni képes, az tovább játszik.

Kezdéskor meghatározhatjuk, hogy milyen témakörből választhatják a szavakat, például gyümölcs, ruházati cikk, bútor stb.

 

A, mint akác

 

Játszhatja: 7 éves kortól 3-12 gyermek

Az egyik gyerek hangosan kimondja az a hangot, és utána magában folytatja az ábécét. Egy másikjátékos "stop" szóval megkérdezi, hogy éppen melyik betűnél tart (ha már végig­mondta az ábécét, akkor elölről kezdi magában mondani).

Ha a k-nál tartott, akkor ezzel a betűvel kezdődő szót mond az a gyerek, akire a játékvezet6 rámutat, például kanál. A következő megismétli azt, és hozzátesz egy k betűvel kezdődő másik szót: kanál, kutya. Mindig mindenkinek fel kell sorolnia valamennyi addig elhangzott szót, így egyre nehezebb lesz a játék. Csak akkor maradjon ki valaki a játékból, ha többszöri próbálkozásra is elakadt.

 

Ábécé-étlap

 

Játszhatja: 7 éves kortól 3-12 gyermek

Az els6 játékos mond egy ételnevet, amelyik a-val kezdődik (például almaleves), a második b-vel (például babf6ze­lék), a harmadik c-vel (például cékla) és így tovább. A játék feltétele, hogy az ábécét minden résztvevő ismerje.

Ha már jól megy a játék, akkor úgy is játszható, hogy mindenkinek fel kell sorolnia az előzőleg mondott ételeket.

 

Színházasdi

 

Játszhatja: 3 éves kortól 6-40 gyermek

A székeket úgy rendezzük el több sorban, ahogyan színházban szoktak állni. Mindenki helyet foglal, kivéve egy nagyobb gyereket, aki szemben ül a többiekkel, ő lesz a bemondó.

Valaki csengethet, kezdődik az előadás. A bemondó feláll, és a "színpad" szélén megállva mondja, hogy: ,,Következik"..., és ekkor, aki szerepelni szeretne, felnyújtja a kezét. A bemondó ezek közül választ, s azt mondja például, hogy ,,Kovács Ágota". A bemondó leül, kijön a szereplő, megáll a

gyermekekkel szemben, meghajol, és eljátssza szerepét. A végén a ,,közönség" tapssal fejezi ki tetszését.

Csak az nyújtsa fel a kezét, aki már tudja, hogy mit fog előadni vagy bemutatni. Ha a meghajlás után kezdenek gondolkodni, akkor unalmassá válik az előadás és beszélgetés, mozgolódás rontja el a színházi hangulatot. Egyik szereplő a másik után következik, míg lehetőleg mindenki sorra nem kerül. Akinek nincs kedve szerepelni, azt hagyjuk nézőként ülve maradni, legközelebb bizonyára már ő is szívesen részt vesz az előadásban. A változatos előadás érdekében ugyanazt az éneket vagy verset ne adják elő többször.

Nagyon jó alkalom ez a játék a gyermekek önálló szereplésére. Onbiza1mukat, magabiztosságukat megnöveli a jól sikerült szereplés. A gyermekek tudását jóllehet így ellenőrizni.

 

Órás

 

Játszhatja: 4 éves kortól 6-25 gyermek

A gyermekek sorba állnak, közülük kettő kimegy a szobából, és ott megbeszélik, hogy hány óra van (például 6). Visszajönnek, és sorba kérdezik a gyerekeket: ,,Hány óra?" Mindegyik mond egy számot, addig kérdezik őket, míg valamelyik el nem találja (tehát többször is végigmehetnek a soron).

Aki a helyes órát eltalálta, azt megkérdik: "Mit szeretnél?" Válaszában egy tárgykört nevezzen meg, például gyümölcsöt, kocsit, bútort stb.

A két gyermek újból elmegy, és a választott tárgykörből titokban két dolgot osztanak fel maguk között, például alma-körte, Mercedes-Opel, asztal-szék stb. Ismét visszajönnek, és megkérdezik a gyereket: "Mit kérsz, asztalt vagy széket?" Amelyiket választja, azzal a gyermekkel megy el, hogy elölről kezdjék a játékot.

 

Posztójáték

 

Játszhatja: 5 éves kortól 6-25 gyermek

A gyermekek sorba állnak, ők a posztók, mellettük áll az eladó. Jön a vevő, és árut kér az eladótói, aki nagyon kínálja portékáját, mindegyikre mond valami dicsérőt.

A vevő, amikor már egy posztót kiválasztott, ezt mondja: "Kifut a tej." Erre az eladó elfut, a vevő pedig egy vagy több posztót ellop és eldug, vagyis félreállít.

A vevő megint jön, és kér árut. A játék megismétlődik, az­zal a különbséggel, hogy mindig más és más kifogással küldi el az eladót, például: "Kiugrik a gyerek az ágyból", "A másik házból pénzt szórnak", "Leejtette a gyerek a levesestálat", "Hozzon egy centimétert!" stb.

Minden alkalommal elvisz egy pár posztót, míg el nem fogynak. Ekkor az eladó a vevőhöz megy, és megkérdezi: "Hol vannak a posztók?" Trappolást hallani. Kérdi: "Mi csörög a padláson?" Az eladó feleli: "Öregapám töri a diót!" Erre az eladó odamegy, és kiszabadítja a posztókat.